Dosa Mendedahkan Aurat 2


Seorang lelaki terpandang aurat wanita, maka tidak berdosalah atas keterpandangan tanpa sengaja itu ,(beristigfarlah) dan berdosalah wanita yang tidak menutup aurat itu terima..(jika seorang)

Dan sekiranya lelaki bukan terpandang,( tetapi memandang), maka... berdosalah dia atas kadar pandangan (yg tidak dijaga) itu terhadap wanita tersebut. Dan dosa wanita yang memperagakan perhiasan kecantikannya kepada lelaki yang memandang (aurat didepan bukan mahram) maka, berkadaran dua kali ganda jugalah yang dia akan terima..(jika seorang)

Dan jika anda mendedahkan aurat semasa anda beraktiviti di luar rumah, dari pukul 8 pagi hingga 5 petang, dan dilihat oleh 400 pasang mata sehari,, Berapa banyak dosa yang anda dapat dalam setahun??

Hayatilah peristiwa yang diceritakan Rasullah kepada puterinya Fatimah dan menantunya Ali Karramallahu wajhah mengenai wanita yang diseret ke neraka apabila baginda ditanya mengenai pengalaman Isra' Mikraj.

=================

Ali bertanya: “Apakah yang ayahanda lihat di sana?” Rasulullah s.a.w. menjawab: “Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otak kepalanya menggelegak. Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dicurah ke dalam halkumnya (tekak).

Fatimah pun bertanya kepada ayahandanya: “Ayahanda yang dikasihi, beritakanlah kepada anakanda, apakah kesalahan yang dilakukan oleh perempuan itu?”

Rasulullah s.a.w. menjawab: “Fatimah, adapun perempuan tergantung rambutnya itu adalah perempuan yang tidak menutup rambut daripada bukan muhrimnya. Perempuan tergantung lidahnya ialah perempuan yang menggunakan lidahnya untuk memaki dan menyakiti hati suaminya.

Hadis Penuh di SINI

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...