Motivasi hidup


Apa maksud motivasi hidup?
Kita lihat dulu apa maksud motivasi.
Motivasi pada asasnya adalah alasan atau dorongan untuk bertindak. Maka motivasi hidup boleh diertikan alasan atau dorongan untuk hidup.
Dari sini akan membawa kepada sebuah pertanyaan besar, mengapa kita hidup? Mengapa kita ada di dunia ini? Siapa saya? Banyak orang yang berusaha untuk menjawab pertanyaan-pertanyaan ini. Namun kita tidak akan menemui jawapannya atau menemui jawapan yang salah kerana mungkin kita mencari dari sumber yang salah.

Seharusnya, jika kita bertanya mengapa kita hidup, kita harus bertanya kepada Yang Menghidupkan kita. Tiada lain adalah Allah SWT. Dan, Allah SWT sudah menjawab pertanyaan kita ini dan dituliskan dalam kitab suci kita Al Qur’an.


Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.
(Az-Zariyat:56)
Jadi ibadahlah yang menjadi motivasi hidup sejati kita. Hidup kita tiada lain hanya untuk beribadah kepada Allah. Segala gerak geri kita, pemikiran kita, dan ucapan kita harus dalam rangka beribadah kepada Allah.
Tentu saja, pemahaman ibadah di sini adalah ibadah secara menyeluruh. Bukan hanya ibadah ritual sahaja, tetapi ibadah secara kesuluruhan. Iaitu semua aspek kehidupan yang kita jalani harus dalam rangka ibadah.
Jika ibadah sudah menjadi motivasi hidup kita, inilah yang perlu kita lakukan:
Pertama: Jadikan, semua yang kita lakukan pada masa ini menjadi bernilai ibadah. Tapi hati-hati, ada berbagai tindakan yang tidak boleh diubah menjadi ibadah iaitu perbuatan maksiat.
Untuk tindakan maksiat, harus dihentikan dan diganti dengan ibadah. Untuk mengganti tindakan “biasa” menjadi tindakan ibadah ialah dengan dua cara:

1.Niatkan sebagai ibadah dan lakukan dengan cara yang sesuai dengan syariat

2. Ketahui apa saja ibadah yang boleh kita lakukan dan lakukanlah seboleh mungkin. Ketahuilah apa yang dilarang dan jangan lakukan.

Mudah-mudahan kita semua menjadi pribadi yang hidup dengan motivasi hidup sejati ini. Inilah moto hidup kita:

Hayatuna kuluha ibadah = hidup kita semuanya adalah ibadah.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...